sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Travelling to destination

Lähdimme Joensuun juna-asemalta varhain aamulla. Lentomme lähti iltapäivälllä Helsinki-Vantaan lentokentältä. Lensimme ensin Heathrown-lentokentälle, josta meillä oli jatkolento Edinburghiin. Vaihtoaika lentojen välillä oli lyhyt ja pelkäsimme, että emme ehdi jatkolennolle, mutta ehdimme silti hyvin. Roosan laukku sai jopa erityiskohtelua siellä, meikinpoistoaineen vuoksi. Saavuimme Edinburghiin klo 9 jälkeen paikallista aikaa. Lentokentältä otimme taksin hotelliimme  Ibis budget hotel Edinburgh parkiin. Matkustaminen oli loppuajasta raskasta ja uuvuttavaa, joten oli ihana päästä suihkuun ja nukkumaan.

Ibis hotelli oli mielenkiintoinen kokemus, mutta kyllä siellä yönsä nukkui. Huoneet olivat simppelit ja nykyaikaiset, mutta siisteydessä oli paikkapaikoin parannettavaa. Aamiainen oli hyvä ja sillä sai hyvän lähdön alkavaan päivään.

Matka jatkui hotellilta paikallisella ratikalla (tram) Edinburghin juna-asemalle. Alussa oli hieman hankaluuksia löytää Waverleyn asemalle pysäkiltä, mutta ystävälliset ihmiset auttoivat löytämään asemalle. Junaliput Dundeehen olimme varanneet ennakkoon Scotrailin sivuilta, mutta ongelmia aiheutti se, että emme olleet varanneet lippuja omilla luottokorteilla ja lippujen lunastamiseen vaadittiin varauksessa käytetty kortti, jota meillä ei ollut mukana. Onneksi asia järjestyi soittamalla Scotrailin asiakaspalveluun ja pääsimme junaan. Juna-matkalla oli todella kauniita maisemia ja Skotlannin luonto näyttäytyi hyvin. Reilu tunnin juna-matkan jälkeen saavuimme Dundeehen, jossa ohjaajamme odottikin meitä. Menimme taksilla majoitukseemme, joka on kotimajoitus. Asumme erittäin mukavan naisen talossa ja vuokra on suht. edullinen. Lähellä on hyviä palveluja ja maisemat ovat kauniita, joista lisäilemme kuvia myöhemmin. Talo on todella tilava ja molemmilla on omat huoneet. Haittapuolena olemme huomanneet että sisällä on hieman (lue: todella) vilpoista ja talosta huomaa, että Suomessa on erilaiset rakentamis-käytännöt kuin täällä. Reilusti pukeutumalla ja villasukilla pärjää hyvin (ainakin toistaiseksi).